Forside » Nyheder » 11 partnerskaber mellem socialøkonomiske og traditionelle virksomheder får økonomiske støtte

11 partnerskaber mellem socialøkonomiske og traditionelle virksomheder får økonomiske støtte

11 partnerskaber mellem socialøkonomiske og traditionelle virksomheder får bevilget økonomisk støtte i 2015. Den økonomiske støtte går til at udvikle partnerskabet og formidle viden om dem til inspiration for andre.

Den af regeringen afsatte pulje til at fremme partnerskaber mellem socialøkonomiske virksomheder og traditionelle virksomheder, er nu fordelt til 11 partnerskaber.
Puljen uddeles som en del af regeringens udspil ”Flere og stærkere socialøkonomiske virksomheder i Danmark”. Tildelingen af puljemidlerne varetages af Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.

11 unikke partnerskaber

Puljemidlerne går til at udvikle og formidle viden om partnerskaberne.

De 11 partnerskaber har blandt andet fået bevilget midler til:

  • Fælles udvikling af markedsklare produkter
  • Erfaringsudveksling og sparring om forretningsudvikling
  • Beskrivelse og promovering af partnerskabet.

De 11 partnerskaber er:

  • 3C Collection og Glad Design, Blindes Arbejde, Diig og Miig 
  • Bornholmtours og Bornholms Middelaldercenter
  • Flying October og KoFaUM Desing, KFUM’s Sociale Arbejde
  • Fysioterapien, Horsens Sundhedshus og Sundhedscafeen i Horsens Sundhedshus
  • Green Network/Würth Danmark A/S og Organisationen Nordhøj, Glad Design
  • Jyske Bank og fødevareBanken, Borups Pakkeri, Blindes Arbejde
  • Kvadrat A/S og Place de Bleu v. Foreningen Qaravane
  • OK og Bistad
  • Kooperationen og Torvekøbmanden i Bonderup v/Råd & Dåd SMBA.
  • Il Fornaio og Casa Rosso
  • Himmerland Boligforening og Kaffe Fair.

Partnerskabet – en win-win situation

De 11 partnerskaber er eksempler på det gevinstpotentiale, som både den socialøkonomiske virksomhed og den traditionelle virksomhed får ved at indgå partnerskab.

For den socialøkonomiske virksomhed kan partnerskabet både styrke forretningsudviklingen og åbne døre til det private marked.

Også den traditionelle virksomhed kan lære af den socialøkonomiske tankegang. Det er en mulighed for at få inspiration til at styrke arbejdet med socialt ansvar og skabe rummelighed og større inklusion af udsatte grupper i virksomheden.

Sidst opdateret 28/07 2015