7 socialøkonomiske virksomheder tager vækstudfordringen op

7 virksomheder deltager nu i Vækstudfordringen – et tilbud til socialøkonomiske virksomheder, som er klar til at vækste. De 7 virksomheder vil styrke deres forretning, så økonomisk vækst og social værdiskabelse kan gå hånd i hånd.

Man hører det tit. Det kan være en udfordring at skabe vækst i socialøkonomiske virksomheder. Det er ikke ligetil at opbygge en konkurrencedygtig forretning. Og samtidig løfte et socialt ansvar.

7 socialøkonomiske virksomheder deltager netop nu i Vækstudfordringen for at få sparring til at udvikle deres forretning. På en pitch-træningsdag d. 21. januar pitchede de deres forretningskoncept foran et panel af professionelle forretningsudviklere og erfarne erhvervsfolk.

Virksomhederne bør integrere det sociale formål i deres forretningsmodel, så det bliver et plus og ikke en belastning for forretningen.

”Bæredygtighed og socialt ansvar skal gå hånd i hånd”

Blandt paneldeltagerne var Keld Holm, forretningsudvikler i Den sociale Kapitalfond. Ifølge ham kan det kommercielle og det sociale understøtte hinanden i stedet for at konkurrere:

"Virksomhederne bør integrere det sociale formål i deres forretningsmodel, så det bliver et plus og ikke en belastning for forretningen. Bæredygtighed og socialt ansvar skal gå hånd i hånd, og det kan sagtens lade sig gøre.
Jeg har set mange eksempler på socialøkonomiske virksomheder, som har succes med at gøre virksomhedens sociale del til en del af kerneforretningen. Tag nu bare den vestjyske virksomhed Borups Pakkeri. De beskæftiger mennesker, som elsker det, vi normalt forstår ved trivielt arbejde såsom pakkeopgaver”.

”Nu handler det kun om én ting - fokus, fokus, fokus”

Efter en dag med pitches, netværk og konstruktiv kritik på alt fra forretningskoncept og markedsføringsstrategi til sammensætning af bestyrelse og medarbejdere, kom alle deltagere skridtet nærmere en vækstplan.

"Det er helt klart, hvad jeg skal hjem og arbejde videre med”, griner Riccardo Adragna, indehaver af Social Good Stories.

”Jeg skal bryde min vision ned i mindre dele. Nu handler det kun om én ting - fokus, fokus, fokus”.

Det samme stod klart for deltager og medstifter af Worksmart, Anders Søndergaard:

"Jeg er blevet bekræftet i, at vores virksomhed er på et stort marked, som der er mange veje ind til. Virksomheden bliver kun en succes, hvis vi fokuserer og prioriterer”.

Vil du også tage vækstudfordringen op?

Driver du en socialøkonomisk virksomhed, og vil du også gerne teste dit forretningskoncept og vækstplan? I efteråret 2015 får du chancen for at deltage i anden runde af Vækstudfordringen. Vi åbner for tilmeldinger i august.

Vækstudfordringen arrangeres i samarbejde mellem Vækstcenter for socialøkonomiske virksomheder og Connect Danmark, som er en non-profit virksomhed, der har til formål at udvikle vækstvirksomheder i Danmark.

Du kan læse mere om Vækstudfordringen og løbende holde dig orienteret her:

Vækstudfordringen – sæt skub i din virksomhed

Sidst opdateret 28/07 2015