Forside » Nyheder » Stiftere af socialøkonomiske virksomheder er målrettede og profesionelle ildsjæle

Stiftere af socialøkonomiske virksomheder er målrettede og profesionelle ildsjæle

Uanset om man sælger chokolade og nødder fra Afrika, vintagetøj i Århus eller placerer mennesker med autisme i krævende jobs i multinationale it-virksomheder brænder den samme ild hos de iværksættere, der står bag. Mød 3 af de målrettede mennesker, som har fået en ide til en socialøkonomisk virksomhed og ført den ud livet.

Specialisterne
Specialisterne tilbyder et afklaringsforløb for unge med autisme for at finde ind til den enkeltes særlige talent og finde et job, som matcher det.

Af journalist, Tina Juul 

Overskuddet kommer udsatte mennesker til gavn

Drivkraften hos socialøkonomiske iværksættere er først og fremmest personligt motiveret.

Lønnen er stolthed over at lykkes med at gøre noget godt for andre. Og anerkendelse og glæde fra de mennesker, der nyder godt af den socialøkonomiske iværksætterånd.

Thorkild Sonne fik en søn med autisme og startede på den baggrund den socialøkonomiske virksomhed Specialisterne, der jobafklarer mennesker med autisme og placerer dem i it-jobs hos eksterne virksomheder.

Læs mere om Specialisterne i et interview med den administrerende direktør, Johnnie Kragh:

Specialisterne: "Jeg vil være med til at skabe livsduelige og lykkelige mennesker"

Soul Shine
Soul Shine beskæftiger mennesker, som er i psykisk sårbare. Den socialøkonomiske virksomheder sælger vintage- og genbrugstøj i et væld af farver, lys og dufte.

Kate Horslund Nielsen havde det svært med, at driftige forretningsfolk tjente millioner på at hjælpe psykisk sårbare i job, så hun åbnede sin egen vintage-tøjbutik under navnet Soul Shine. Den driver hun med blandt andet psykisk sårbare mennesker som medarbejdere.

Bliv klogere på, hvad der driver stifteren og indehaveren af Soul hine, Kate Horslund Nielsen her:

Soul Shine: ”Her hænger vi vores ego på en knage”

Eller Thor Thorøe, der voksede op med en forståelse for mennesker på kanten af samfundet og en evne til at tænke ud af boksen. Og som drømte om at starte en kundeejet og –drevet isbutik i midten af Afrika, hvor han havde rejst. Han startede den populære Social Foodies.

Den anerkendelse kunne jeg ikke få ved kun at tjene penge.

Mød stifteren og indehaveren, Thor Thorøe i et interview om Social Foodies:

Social Foodies: ”Jeg kunne aldrig få samme anerkendelse ved kun at tjene penge”

Alle tre socialøkonomiske virksomheder geninvesterer overskuddet i projekter og tiltag, som kommer andre udsatte mennesker til gavn.

Flødeboller fra Social Foodies
Social Foodies sælger is, chokolade, konfekt og meget andet. Overskuddet bliver geninvesteret i tre projekter, som fremmer beskæftigelse i Afrika.

Mere end bare hjerteblod

Men ildsjæl og hjerteblod er ikke nok. At drive socialøkonomisk virksomhed kræver også ledelsesmæssige og økonomiske kompetencer, evner udi projektledelse – eksempelvis at styre en virksomhed i Danmark samtidig med tre udviklingsprojekter i Afrika – samt en forståelse for, at medarbejdere med andre forudsætninger ikke altid agerer omstillingsparat og fleksibelt, som det kræves på arbejdsmarkedet i dag.

Og da det ikke er en bugnende bankkonto, som driver værket – hvad gør så? Lønnen er stolthed over at lykkes med at gøre noget godt for andre. Og anerkendelse og glæde fra de mennesker, der nyder godt af den socialøkonomiske iværksætterånd, lyder det samstemmende fra virksomhedsejerne.

Som Thor Thrøe fra Social Foodies udtrykker det:

”Den anerkendelse kunne jeg aldrig få ved kun at tjene penge”.

Sidst opdateret 10/08 2015