Det sociale aspekt er vigtigt for Ferring Pharmaceuticals

Ferring Pharmaceuticals er en af de københavnske virksomheder, som samarbejder med en socialøkonomisk virksomhed. De har nemlig fået bier, der både styrker den økologiske og sociale profil.

Små bier summer rundt i en gård hos Ferring Pharmaceuticals, hvor de bestøver blomster og producerer honning. Og honningen bruges blandt andet til den mad, der bliver lavet i kantinen og serveret for medarbejderne.

Medicinalvirksomheden Ferring har bistader fra Bybi stående i deres gård

Ferring Pharmaceuticals har nemlig lavet et samarbejde med den socialøkonomiske virksomhed Bybi, som sætter bistader op hos københavnske virksomheder og organisationer og passer bierne. Og det er ikke bare mennesker fra det almindelige arbejdsmarked, som passer bierne, det er ofte tidligere hjemløse.

Når vi får økologi samtidig med et sociale aspekt, er det win-win for os.

”Havde det sociale aspekt ikke været en del af det, havde det ikke været lige så attraktivt at starte samarbejdet.

Den økologiske tankegang passer godt ind hos os, hvor vi på en eller måde prøver at genoprette naturen, fordi vi har en aftale om, at 60 procent af vores mad skal være økologisk,” fortæller køkkenchef hos Ferring Pharmaceuticals, Martin Appel, som fik ideen til at få bier til virksomheden.

”Medarbejderne har taget godt imod bierne. De medarbejdere, som sidder rundt om biernes gård, synes det er hyggeligt at have dem. Resten af medarbejderne er også glade, især når de finder ud af, at det også er et socialt tiltag,” fortæller Martin Appel.

Medarbejderdrevet CSR

Det er måske lidt atypisk, at det er køkkenchefen, der starter sådan et samarbejde. Men netop fordi det går hånd i hånd med både det sociale og det økologiske, gav det god mening hos Martin Appel og Ferring Pharmaceuticals. Bestyrelsesformand Ole Kjerulf-Jensen var med på ideen fra start, fortæller køkkenchefen:

”Vores bestyrelsesformand syntes netop, det var en god ide, fordi det ikke bare var bier, men at der også var det sociale med inde over. Vi går jo ud og lægger omkring 100.000 kroner, som det koster. Og det var vigtigt for os, at de penge bliver brugt godt. Nu får vi både nogle ud og passer bierne, der følger en historie med, og det styrker virksomhedens CSR-profil (Corporate Social Responsibility-profil),” afslutter Martin Appel.

Sidst opdateret 19/01 2015