Socialøkonomisk konsulent med stærk forretningssans

En virksomhedkonsulent med socialøkonomi som fokus kan være en vigtig ingrediens i en kommunes socialøkonomiske indsats. Ikast-Brande Kommune har gode erfaringer med at have en virksomhedskonsulent med stærk forretningssans, tæt kontakt til alle interessenter og næse for socialøkonomisk potentiale.

Hvordan kan en kommune motivere lokale iværksættere og forretningsfolk til at tænke socialøkonomisk? I Ikast-Brande Kommune har virksomhedskonsulent John Kvistgaard vist sig at være en del af løsningen. Han er ansat til at sætte skub i socialøkonomi, og det gør han gennem tæt kontakt til både eksisterende og potentielle socialøkonomiske virksomheder.

Forretningsforståelse, netværk og tæt kontakt til virksomhederne

Det kræver sin konsulent at sparke gang i socialøkonomien i en hel kommune. Området er nyt, der er få erfaringer at trække på, men mange mulige løsninger, og ofte skal pionerånden findes frem for at få tingene til at ske. Derfor er der brug for både gåpåmod og en solid faglighed, og John Kvistgaard har begge dele.

Den tætte kontakt er særlig vigtig, når virksomheden er i etableringsfasen.

Han er ansat til at sætte skub i socialøkonomi, og det gør han gennem tæt kontakt til eksisterende og potentielle socialøkonomiske virksomheder:

"Den tætte kontakt er særligt vigtig, når en virksomhed er i etableringsfasen. Vi drøfter, hvilken selskabsform virksomheden skal oprettes i, og så henviser jeg til finansieringsmuligheder og indkøbsaftaler. Til sidst tager jeg kontakt til jobcentret, og så finder vi en løsning på, hvilke udsatte borgere der skal ansættes."

John Kvistgaard har forstand på forretningsdrift efter mange års erfaringer i det private erhvervsliv:

  • Han har sat sig grundigt ind i det socialøkonomiske felt.
  • Han kender til fordele og udfordringer ved at drive socialøkonomisk virksomhed.
  • Han kender de traditionelle og socialøkonomiske iværksættere og virksomheder i kommunen og bruger sit netværk aktivt.
  • Sidst men ikke mindst arbejder han tæt sammen med kommunens arbejdsmarkedsforvaltning, erhvervsserviceafdeling og jobcenter, så han ved, hvilke udsatte borgere der mangler job.

Handling frem for lange strategier

John Kvistgaard oplever en stigende interesse for socialøkonomi i lokalsamfundet, i takt med at flere socialøkonomiske virksomheder popper op:

"Jeg modtager typisk 10 mails om dagen med eksterne henvendelser om socialøkonomi. Nogle henvender sig, fordi de vil mødes og høre mere om socialøkonomi – enten fordi de overvejer at stifte socialøkonomiske virksomhed eller vil samarbejde med dem."

Også internt i kommunen er interessen for socialøkonomi stigende. John Kvistgaards fortæller, hvordan eksempelvis Arbejdsmarkedsudvalget engagerer sig i det stigende antal socialøkonomiske virksomheder:

"Jeg er ved at planlægge, at medlemmer fra Arbejdsmarkedsudvalget kan komme på besøg i en af de socialøkonomiske virksomheder i kommunen. Det er de meget interesserede i."

Sidst opdateret 28/07 2015