Derfor starter iværsksættere socialøkonomisk virksomhed

Hvad har Æblespecialisterne, Donago, Reachi og Social Good Stories til fælles? De er alle nyligt opstartede socialøkonomiske virksomheder, baseret på en ide hos en iværksætter, som over tid er udviklet til at blive en forretning med fart på.

Umiddelbart er der langt fra kommunikationssystemer til æblechutney eller gavekurve med lækkerier. For ikke at tale om en skridttæller-app. Det, som binder dem sammen, er at alle fire produkter sælges gennem socialøkonomiske.

Æblespecialisterne har sat sig for at få danskerne til at genopdage den skattekiste, som ligger gemt i de danske æblesorter ved at producere og sælge en vifte af æbleprodukter. Og bruge overskuddet til blandt andet at ansætte psykisk sårbare unge i produktionen for at give dem en god start i arbejdslivet.

Donago er en mobil sundhedsapp, som tæller skridt hos medarbejdere i virksomheder. For hvert skridt, de går, betaler virksomheden et beløb, som doneres til en hjælpeorganisation efter eget valg.

Social Good Stories bygger på et koncept om projekter, mennesker og produkter. Alle tre elementer rummer en social god historie, og overskuddet fra virksomhedens gavekurve med lækkerier fra hele verden, går til at hjælpe udsatte mennesker i fattige lande.

Reachi er et prisbelønnet kommunikationssystem, som er uafhængigt af internet og satellitter, og som derfor er oplagt at bruge i katastrofeområder, hvor almindelige informationskanaler ofte bryder sammen.

Mød fire socialøkonomiske virksomheder, der vil fremad:

Donago: ”Vores skridttæller donerer overskud til velgørenhed"

Social Good Stories: ”Jeg vil skabe social forandring”

Æblespecialisterne: ”Vi vil skabe overskud og vækst både økonomisk og menneskeligt”

Reachi: Vi tror på, at Reachi kan blive forskellen på liv og død"


Sidst opdateret 27/07 2015