Modul 1: Idéfasen

Hvordan kommer du videre med din socialøkonomiske virksomhedsidé?

Modul 1: Idéfasen

Af Lotta Salling — Sidst opdateret 19/01 2015 14:59 — Historik

Hvordan kommer du videre med din socialøkonomiske virksomhedsidé?

1.1 Skal din virksomhed være socialøkonomisk?

Du har fået en rigtig god ide til en virksomhed, og overvejer om den skal være socialøkonomisk.

En socialøkonomisk virksomhed kan være det helt rigtige for dig, hvis den virksomhed, du vil starte, helt grundlæggende har til formål at skabe positiv samfundsmæssig forandring. Socialøkonomiske virksomheder arbejder med et socialt, miljømæssigt, kulturelt, sundhedsmæssigt eller beskæftigelsesmæssigt formål. Du kan vælge at arbejde med et eller flere formål.

Ønsker du at registrere din virksomhed som socialøkonomisk, skal du opfylde 5 socialøkonomiske kriterier. At blive registreret kan hjælpe dig med at synliggøre din dedikation til dit sociale formål over for omverden.

Er du en registreret socialøkonomisk virksomhed kan dine samarbejdspartnere bl.a. være sikre på, at du har et socialt formål, og at du geninvesterer størstedelen af dit overskud i din virksomhed og/eller formålet.

Typer af socialøkonomiske virksomheder

Som socialøkonomisk virksomhed skal du opfylde 5 kriterier

1.2 Er din virksomhedside økonomisk og socialt levedygtig?

Næste skridt er en afklaring af, om din virksomhed har et ”marked” og om den er levedygtig.

Du bør her bl.a. se på:

  • Dit marked: Er der efterspørgsel efter den type produkt, du vil sælge? Er den stigende?
  • Din konkurrence: Hvem laver/sælger det samme? Hvorfor er du bedre?
  • Dine (betalende) kunder: Hvem er de, og hvad kan du tilbyde dem, som er unikt og værdifuldt?
  • Din organisation: Hvad er dine vigtigste ressourcer? Hvad er du selv rigtigt god til, og hvor vil det være væsentligt at indgå et partnerskab med nogle andre?
  • Din kapital: Har du penge eller anden værdi, du kan starte din virksomhed op med?
  • Din sociale værdi: Hvad er det for et problem du løser og hvordan gør du det bedre end andre? Hvordan kan du maksimere, kvalitetssikre og dokumentere din sociale værdi?

Det er væsentligt, at du få et godt overblik over, hvilken social værdi og forandring din virksomhed skaber. Der findes en række værktøjer, som du kan benytte dig af i din beskrivelse af den sociale værdiskabelse. Dertil har vækstcenteret udarbejdet 2 arbejdsark, som du kan bruge i dit arbejde med at beskrive den sociale forandring.

Værktøjer og arbejdsark til måling af social værdi

1.3 Få overblik: Beskriv din forretningsmodel

En forretningsmodel er den korte måde at kommunikere din forretning på. Den hjælper dig med at få dine svar på spørgsmålene fra forrige afsnit ned på papir. Forretningsmodellen fortæller: Hvordan din virksomhed hænger sammen, hvilken værdi du skaber, for hvem du skaber den værdi og hvordan du skaber den.

Arbejdet med din forretningsmodel hjælper dig med at:

  • Forstå og beskrive din virksomheds kerne.
  • Forstå, hvad der skal til for, at du kan lykkes. Og hvad faldgruberne er.
  • Fortælle den skarpe historie om din virksomhed til kunder, partnere og investorer.
  • Tilpasse din forretningsmodel og virksomhed til en virkelighed i konstant forandring.

The Business Model Canvas er et godt værktøj til at analysere og udvikle din forretningsmodel, og bliver brugt af konsulenter og virksomheder verden over. Lærredet findes også i særlige socialøkonomiske udgaver.

Lærredet er godt, fordi det er dynamisk. Dets 9 byggesten kan bruges til at beskrive meget forskellige forretningsmodeller, og det giver dig muligheden for at beskrive din forretningsmodel med begreber, der er udbredte og internationalt anerkendte.

Lærredet er også godt, fordi det er et værktøj. Arbejdet med din forretningsmodel vil betyde, at du får blik for svaghederne, de vigtige sammenhænge og de nye muligheder i den måde, du gør tingene på.

Hent Social Startups danske udgave af The Business Model Canvas: Den Sociale Forretningsmodel her.

1.4 Yderligere kvalificering af din virksomhedsidé

Når du har et kvalificeret overblik, kan du aftale et møde med din lokale kommunale erhvervsservicekonsulent. Konsulenten vil være i stand til at kvalificere din ideudvikling yderligere samt udarbejde en decideret forretningsplan sammen med dig.

Find den nærmeste kommunale erhvervservice

Husk at de regionale Væksthuse også altid kan hjælpe dig med at finde den vejledning, du har behov for.

Kontaktoplysninger til dit Regionale Væksthus.

Sidst opdateret 09/03 2015