Mød en leder i en socialøkonomisk virksomhed

En god ide, et ønske om at hjælpe udsatte mennesker og en næse for forretning er træk, som går igen hos ledere af socialøkonomiske virksomheder. Fælles for dem er også, at de er ildsjæle inden for deres respektive nicher.

Har du overvejet, hvad der får en iværksætter til at stifte en socialøkonomisk virksomhed og ikke et traditionelt firma, hvor overskuddet havner i egen lomme?

Flere karakteristika går igen hos de ledere af socialøkonomiske virksomheder, du kan læse om her. Træk, der handler om personligt motiveret drive, social bevidsthed og glæden ved at hjælpe andre mennesker videre i livet. De socialøkonomiske iværksættere, vi har talt med, har alle en succesrig fortid i erhvervslivet, som de har valgt at videreudvikle i en ny retning. De er drevet af at sælge et produkt eller en ydelse, som skaber økonomisk overskud.

Men i stedet for at samle penge til bunke eller selv bruge dem, bliver de sorte tal på bundlinjen omsat til eksempelvis at ansætte medarbejdere, som har været på kanten af arbejdsmarkedet af forskellige grunde. Eller til at udvikle forretningsideer i udlandet til gavn for fattige, blandt andet i Sydafrika.

Mød tre socialøkonomiske iværksættere

Mød Johnnie Krag fra Specialisterne, som hjælper mennesker med autisme til krævende job i IT-branchen ved at udnytte deres særlige evner for at håndtere store datamængder og Kate Horslund Nielsen, som driver en genbrugsbutik med mennesker, som er psykisk sårbare. Mød Thor Thorøe, som blandt andet driver en chokoladebar-fabrik i Sydafrika, betalt af overskuddet fra lækkerier solgt i butikker i Danmark. 

Specialisterne: "Jeg vil være med til at skabe livsduelige og lykkelige mennesker"

Soul Shine: "Her hænger vi vores ego på en knage"

Social Foodies: "Jeg kunne aldrig få samme anerkendelse ved kun at tjene penge"

Sidst opdateret 15/01 2016