Baisikeli skaber vækst og mobilitet i Mozambique

Det gamle autoværksted på Ingerslevsgade på Vesterbro ligner ved første øjekast en helt almindelig cykelforretning. Men man skal ikke lade øjnene søge meget rundt på væggene hos Baisikeli, før det går op for en, at her banker hjertet for både cykler og for Afrika.

Overalt på væggene hænger store, farvestrålende fotografier af afrikanere og deres cykler. Fotografier der enkelt og effektiv fortæller historien om Baisikeli, der måske nok drives fra Vesterbro i kolde Danmark, men har som mission at skabe bæredygtig mobilitet, cykelkultur og produktion i Mozambique.

Virksomheden ejes i fællesskab af fætrene Niels Bonefeld og Henrik Smedegaard Mortensen og forretningsmodellen er simpel.

For de lokale i Mozambique gør de cykler, der egentlig var kasseret i Danmark en verden til forskel.


I 2003 var jeg på en længere ferie i Tanzania, hvor jeg kom rundt i landet og konstaterede, at mange mennesker havde svært ved at komme rundt. Eneste transportmiddel var benene, og det sætter sine begrænsninger i forhold til hvor langt væk fra hjemmet, man kan arbejde. Så det slog mig, at cykler ville kunne gøre en kæmpe forskel. På samme tid sad jeg i bestyrelsen i den boligforening, hvor jeg boede i København. Det var en ganske lille forening med 400 lejligheder, men hvert år brugte vi alligevel tre mandeuger på at håndtere 3-400 hittegodscykler, som vi registrerede, smed i containere og smed væk. Mange af de cykler fejlede ikke noget. Og så meldte tanken sig, at de måske kunne komme til gavn og glæde et andet sted,” fortæller Niels Bonefeld.

Tilbage i Danmark fik han sin fætter med på idéen og efter først at have prøvet kræfter med Tanzania og Sierra Leone, har Basikeli nu få godt fodfæste i Mozambique, hvor første stop er kystbyen Beira med cirka en million indbyggere.

Et net af butikker

I Beira har man foreløbigt etableret et enkelt stort cykelværksted, hvor de danske cykler renoveres og gøres klar til salg. Men i erkendelse af den manglende mobilitet, så skal Baisikelis aktiviteter spredes ud over større dele af Beira, for at få cyklerne spredt.

”Vi kan se, når vi er dernede, at koncentration af vores cykler er stor lige omkring vores værksted, hvorfra vi også sælger cyklerne. Men i resten af byen er det dårlige indiske og kinesiske cykler, der præger gadebilledet. Derfor skal vi have lavet nogle små satelitter, hvor nogle af de lokalt uddannede cykelmekanikere selv får ansvaret og incitamentet til at drive en Baisikeli-afdeling,” forklarer Henrik Smedegaard Mortensen.

Mobilitet løfter samfundet

Den første satelitbutik er netop åbnet, og i løbet af foråret ventes de næste tre-fire stykker at være klar. De danske cykler sælges for mellem 400 og 600 kroner i Mozambique.

”Hvis du eksempelvis forestiller dig, at en lærer skal gå derhen, hvor han skal undervise, så kan han kun nå at undervise et enkelt sted i løbet af en dag. Men har han en cykel, så kan han måske nå at undervise i de fag, han er bedst til, på to eller tre skoler i løbet af en dag. Eller i hvert fald på skoler, der ligger længere væk. Øget mobilitet er en af måderne at løfte et samfund på,” siger Niels Bonefeld.

Det, der for alvor rykker, er dog etableringen af produktionsvirksomheder. Og her er Baisikeli også klar i løbet af et års tid eller to.

”Vi har faktisk allerede fået designet en cykel, der vil klare sig perfekt under de lidt barskere forhold, cyklerne udsættes for i Mozambique. Man kan vel kalde det cyklernes Hummer. Indtil videre produceres delene herhjemme, og så samles cyklerne dernede. Men så snart vi får uddannet nok personale i Mozambique, så er det meningen, at det hele skal produceres dernede,” forklarer Niels Bonefeld.

Har lavet mekanikeruddannelse i Beira

Uddannelse er også et af nøgleordene for den danske socialøkonomiske virksomhed.

”Det giver ingen mening, at vi sender cykler ned, der går i stykker og så ikke kommer til at køre. Derfor har vi etableret en uddannelse af cykelmekanikere dernede. Vi har en aftale med et børnehjem i Beira, der hjælper os med at rekruttere unge mennesker, som vi så får uddannet i vores værksted. Planen er så, at dem, der bliver uddannet, efterfølgende kan starte en satelitbutik op og på den måde blive selvforsørgende. Og samtidig være med til at øge mobiliteten endnu mere,” forklarer Henrik Smedegaard Mortensen.

Sidst opdateret 30/11 2014