BOAS Specialister er også en succes-business-historie

BOAS Specialister i Aarhusforstaden Åbyhøj er ikke blot en socialøkonomisk succeshistorie, men også en helt regulær succes-business-historie.

Ved indgangen til 2012 var der cirka 25 mand fordelt på 320 kvadratmeter i virksomheden. Et år senere var tallet cirka 50 på 1400 kvadratmeter. Og den udvikling har direktør Allan Petersen tænkt sig at fortsætte.

BOAS Specialister er i it-branchen og har det twist, at langt størstedelen af dem, som arbejder i virksomheden, har en autist-profil. Mennesker med en autistisk profil er naturligt gode til at overskue sammenhænge og systematiker. Og derfor er de utroligt gode til at opdage fejl på hjemmesider og i it-systemer.

Mennesker med en autistisk profil er fantastiske ressourcer.


”Det er faktisk det, hele vores forretning er bygget op om. Og jeg vil hævde, at vi er landets bedste til at lave den slags test”, siger Allan Petersen.

”For LEGO har vi eksempelvis gennemtestet et nyt site, der skulle testes på 19 sprog, i fem forskellige browsere og på fem forskellige platforme. Det siger vist lidt om kompleksiteten,” siger Allan Petersen.

Øje for nye forretningsområder

Et andet sted, hvor autisternes evne til systematik kommer til gavn, er i forbindelse med en kæmpe indscanningsopgave, som virksomheden i øjeblikket løser for en stor aarhusiansk boligforening. Kunden ønsker at overgå til digital drift, og det betyder, at cirka 9000 boligmapper med i alt mere end en million dokumenter skal systematiseres og scannes.

”De kompetencer, vi får i forbindelse med den opgave, vil vi selvfølgelig gerne kunne udnytte i fremtiden. Så nu går vi på jagt efter nogle flere af denne type opgaver. Vi er hele tiden på udkig efter nye, supplerende forretningsområder,” forklarer Allan Petersen.

Glem ordet socialøkonomisk.

”Det er i virkeligheden et ord fanden har skabt og som jeg ikke er ret glad for. Jeg bruger det ikke selv, for hvis jeg kommer ud til en kunde og fortæller, at vi er en socialøkonomisk virksomhed, så er jeg oftest allerede bagud på point, fordi vi er nogen, som det er en lille smule synd for og som umuligt kan være lige så dygtige som de andre på markedet,” fortæller Allan Petersen.

Det er ikke synd for os. Og fordi vi er mindst lige så dygtige, så gør vi meget lidt ud af det. Hos os, der får kunderne de timer, de betaler for. En almindelig konsulent vil have noget spildtid med snak ved kopimaskinen, lidt sms med konen, lidt Facebook eller smalltalk på gangen. Men det gør vores medarbejdere ikke. Når man har en autistisk profil, er man meget lidt social, og så arbejder man 37 timer, hvis man har aftalt, at der skal arbejdes 37 timer. Det kan vores kunder godt lide. For det betyder både at vi løser opgaverne billigere og hurtigere.

Benhårdt fokus på økonomi

Allan Petersen kom blandt andet til BOAS Specialister fra en tilværelse som selvstændig i syv år i it-branchen. Og han kører i høj grad virksomheden, som han drev sin egen.

Vi er en socialøkonomisk virksomhed og efterlever de regler, der er for sådan en. Men vores fokus er først og fremmest på forretningsdrift. Vi er ikke et opbevaringssted eller et socialkontor, og vi er hele tiden nødt til at overveje: er det her noget, vi kan tjene penge på.

”Når vi ansætter folk, så gør vi det kun hvis de har de kompetencer, vores kunder efterspørger. Ikke blot fordi at det vil være godt for en person at få et arbejde. Og hvis der ikke er efterspørgsel på en kompetence længere, så er den yderste konsekvens, at vi må afskedige medarbejderen,” siger Allan Petersen.

Det lyder hårdt. Og det er heller ikke helt så firkantet i det daglige. Hos BOAS Specialister strækker man sig lidt længere i forhold til omskoling af medarbejderne og giver mere tid til omskoling, hvis det er er det der skal til for at få tingene til at virke.

”Hvor man i en almindelig virksomhed ville sige, at så har du tre måneder til at lære det her, der vil vi måske sige ni eller tolv måneder. Det er noget af det vi investerer vores overskud i, kan man sige. Men vi gør det kun, hvis det giver mening. Vi har ikke råd til, at vi ikke leverer den vare som kunden har bestilt, fordi vores medarbejdere ikke har kompetencerne. For så holder kunderne op med at banke på vores dør. Så ja, det er hårdt og synd, når vi er nødt til at skille os af med en medarbejder. Men alt andet ville være at gamble med alle de andre arbejdspladser i huset. Så er det ikke svært at lave regnestykket,” siger Allan Petersen.

Sidst opdateret 30/11 2014