Ny platform skabt af E-BRO skal få udsatte i job

Det skal være lettere for udsatte borgere at samarbejde med de professionelle. Det er filosofien bag den nye virksomhed E-BRO, som har udviklet en helt ny platform, der skal hjælpe med informationsdeling.

Der er for lang vej for udsatte borgere, når de skal finde et arbejde. Og der er for mange systemer, afdelinger og mennesker, de skal igennem, konkluderer Jacob Mikkelsens efter at have mødt folk på kanten af arbejdsmarkedet på sit job på Jobcenter Brøndby gennem flere år.

Stifterne af E-Bro, Jacob Mikkelsen (Tv) og Rune Andersen 2

"Jeg har oplevet et behov for nye tiltag i mit arbejde på Jobcenter Brøndby. For få udsatte borgere kommer i arbejde, og det mener jeg, at man faktisk kan gøre noget ved,” siger Jacob Mikkelsen.

Udsatte borgere skal nemt finde vej til et arbejde.

Sammen med sin makker Rune Andersen startede han derfor den socialøkonomiske virksomhed E-BRO i 2012, og her har de to udviklet den helt nye platform JOBINTRA®, som gør det muligt at arbejde med den enkelte udsatte tværfagligt og på tværs af kommunale afdelinger og eksterne aktører.

Det handler om samarbejde

"Vi har skabt en interaktionsplatform, som gør det muligt at udveksle informationer.

Problemet er i dag, at der er en masse mennesker omkring den enkelte borger, som ikke arbejder sammen. Det kan være jobcentret, børneforvaltningen, en fysioterapeut og for eksempel en arbejdsgiver, som hver især arbejder for 'den gode sag'. I stedet for at de handler hver for sig, er der nu mulighed for i fællesskab med den udsatte at arbejde hen mod fælles mål," fortæller Jacob Mikkelsen.

Ideen til den nye virksomhed havde ligget og ulmet i mange år, før Jacob Mikkelsen og Rune Andersen kastede sig ud i at starte virksomhed. Det var nemlig blevet synligt for Jacob Mikkelsen, at både de udsatte borgere, jobcentret, eksterne aktører og arbejdsgivere kunne profitere af at tænke mere i netværk.

"Vi har fået al den positive respons, som vi har ønsket, både fra eksterne partnere og fra Brøndby Kommune. Vi har ikke markedsført os selv endnu, da vi gerne ville prøve platformen af inden," fortæller Jacob Mikkelsen, som forventer, at E-BRO begynder at tjene penge i løbet af efteråret.

E-BRO har endnu ingen omsætning, men Brøndby Kommune har testet den nye interaktionsplatform.

Resultaterne fra Brøndby Kommune viser:

  • Modellen hjælper til, at flere udsatte er kommet i arbejde og derved får en højere indtægt.
  • JOBINTRA® har også hjulpet til færre mislykkede praktikforløb og hurtigere ansættelse.
  • Kort sagt: De offentlige udgifter er reduceret og kommunens skattegrundlag er øget.
Sidst opdateret 31/08 2014