Glad Fonden - Fonden bag verdens første TV-station for og med udviklingshæmmede

Glad Fonden, har i dag flere virksomheder, som ansætter udviklingshæmmede. Men den dobbelte bundlinje er til tider en udfordring.

Glad Mad. Glad Teater. Glad Medier. Glad Design. Og senest er Glad Zoo også kommet til.

Glad Fonden er en erhvervsdrivende fond, som nok stadig er mest kendt for at have startet TV-Glad i 1999 - verdens første TV-station for og med udviklingshæmmede. Siden er de andre virksomheder kommet til, men de har alle samme kendetegn, fortæller administrerende direktør i Glad Fonden, Mikkel Holmbäck.

”Hele vores overordnede formål er at skabe uddannelse og beskæftigelse for mennesker med funktionsnedsættelse. Vi vil også sikre dem adgang til medier, så de kan bruge deres ret til ytringsfrihed,” fortæller han.

Handicap er ikke en begrænsning. Det er et vilkår.

Siden starten i 1999 har filosofien været, at det gælder om ikke at se handicap som en begrænsning, men derimod som et vilkår.

Ikke altid en dans på roser, men høj omsætning

Det at være en socialøkonomisk virksomhed er dog ikke altid en dans på roser, fortæller Mikkel Holmbäck.

”Det er en kæmpe udfordring at få det til at hænge sammen økonomisk, fordi vi har den her dobbelte bundlinje og dobbelte udfordring med både et socialt perspektiv og et kommercielt forretningsperspektiv. Men det er jo gået meget godt for os, for vi vækster voldsomt,” siger han.

Alle skal være en del af arbejdsmarkedet

Men den sociale del supplerer også den økonomiske, mener Mikkel Holmbäck. For vil man inklusionen, skal det også omfatte, at man har adgang til at være en del af arbejdsmarkedet.

”Vi agerer rollemodel på en række områder ved at insistere på, at det kan lade sig gøre at drive forretning og samtidig have den rummelighed, at mennesker kan arbejde på særlige vilkår og forskellige forudsætninger.”

I de kommende år har Mikkel Holmbäck særligt ét håb, nemlig at virksomheden får mere volumen.

”Hvis socialøkonomi skal lykkes, skal vi og nogle andre lykkes i de kommende år med at få det op i større skala. Ellers tror jeg faktisk ikke rigtig, at det bliver til noget, som vil gøre nogen forskel. Så det er ret afgørende, at vi får mere volumen, for jeg oplever faktisk, at der er meget imødekommenhed og sympati for det, vi laver,” siger Mikkel Holmbäck.

Sidst opdateret 30/11 2014