Sådan gør de førende lande på feltet

I Sverige er social franchising på vej frem. I Italien er sociale kooperativer en central del af velfærdssystemet. Og Storbritannien fører an i social finance. Lad dig inspirere af udlandets erfaringer.

Et stigende antal lande og flere internationale organisationer arbejder målrettet med social innovation, socialt entreprenørskab og socialøkonomiske virksomheder.

Læs Udvalget for Socialøkonomiske virksomheders kortlægning af internationale erfaringer om socialøkonomi (pdf).

Storbritannien: Har i dag over 60.000 socialøkonomiske virksomheder. Heraf er ca. 4.000 registreret som Community Interest Companies – den britiske selskabsform for socialøkonomiske virksomheder.

Storbritanniens politiske indsats i forhold til socialøkonomiske virksomheder går mere end 10 år tilbage. Landet har sat gang i og gennemført en bred vifte af erhvervspolitiske tiltag, fx:

  • Lavet en ny selskabsform
  • Skåret ned på de administrative byrder
  • Udviklet et socialt investeringsmarked
  • Skabt særlige uddannelsestilbud til sociale entreprenører 
  • Styrket sociale hensyn i offentlige indkøb

Italien: Har en stærk tradition for sociale kooperativer. Sociale kooperativer er medlemsbaserede socialøkonomiske virksomheder. De arbejder til fordel for lokalsamfundet og for inklusion på arbejdsmarkedet, og løfter centrale velfærdsopgaver i flere regioner.

De er ofte organiseret i konsortier sammen med andre kooperativer, hvor de kan få hjælp til alt fra research til jura til markedsføring.

Der findes i dag ca. 14.000 sociale kooperativer i Italien, som beskæftiger ca. 317.000 personer – især inden for velfærdsservice, uddannelse og ældrepleje.

Sverige: I 2010 fremsatte den svenske regering en national handlingsplan for socialøkonomiske virksomheder med et overordnet beskæftigelsesperspektiv.

Der var i udgangen af 2012 cirka 290 socialøkonomiske virksomheder i Sverige, der arbejdede med arbejdsmarkedsintegration. Sverige har siden 2006 haft en selskabsform, der er målrettet socialøkonomiske virksomheder, og som begrænser muligheden for at udbetale udbytte.

Sverige er desuden en af drivkræfterne i det europæiske netværk for social franchising, ESFN, der arbejder med metoder til at skalere og kopiere succesfulde sociale virksomheder.

Sidst opdateret 31/08 2014